Followers

Sunday, April 17, 2011

monolog 2 tentang cinta

"hati, siapa nama yang terpahat di dadamu..?? jauh ke dalam, kabur tetapi sirnanya silau"

entah, aku tidak tahu, sejak bila, mengapa, dan siapa..sungguh aku tidak tahu..tanyalah pada mata..dia pernah melihat..


"duhai mata, siapakah dia..?"

aku tidak tahu..aku pernah melihatnya pertama kali 2 setengah ataupun 3 tahun yang lampau..kemudian selepas beberapa tahun aku melihatnya kembali..aku tidak tahu apa keistimewaannya sehingga gambaran wajahnya melekap di retina..namanya kukuh terpahat di hati...walau cuba ditanam jauh ke dalam..namun sinarnya tidak pudar pada pemilik ku..ahh cuba kamu tanyakan pada jantung..pada degupannya setiap kali mata bertentang..

"Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (An-Nuur: 31)"

"duhai jantung. ingin aku bertanya..bagaimana keadaan mu..sejak tuan kita mula memahat nama seseorang di hatinya..?"

aku sakit sekali..degupanku sudah tidak berirama..setiap kali aku terpandang matanya, walau jarang sekali..rentakku lari, sesekali ia seakan terhenti, acap kali ketika tuan ku cemburu tidak menentu terasa tulang-tulang rusukku menghimpit erat jasadku..


duhai, akal..terjemahkan ini..apekah rasa ini..

duhai hati, mata,  dan jantung..tahukah kamu inilah cinta..cinta itu datangnya dari banyak faktor.biarlah iman berbicara..kerana kata-kata iman itu penyelamat kamu..untuk hati..sedaya aku menjaga kamu..kerana dengan menjaga kamu.aku berharap agar imanku turut terpelihara..

bicara iman..

tenanglah sahabat..cinta itu lumrah, cinta itu fitrah..tetapi dengan cinta kamu bisa binasa atau kamu bisa bahagia..lalukanlah cinta kamu berpaksikan Allah..bukankah telah aku ingatkan kamu berkali-kali..cinta Allah itu selama-lamanya..tanpa luka, tanpa kecewa..namun kamu manusia biasa..yang punya cinta pada manusia jua..maka telah Allah gariskan pada kamu garisan-garisan cinta yang tak patut kamu langgar..ikatlah cinta kamu pada satu ikatan sah..supaya hati kamu terjaga, supaya aku iman..kukuh di hati kamu..kerana aku jua pinjaman dari Allah.berharaplah kamu supaya aku tidak pergi..tanpa aku..kamu pasti binasa..

duhai sahabat..


Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: 

Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaranlembaran telah kering (dakwatnya).
[Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.]


aku pohon pada kamu..ingatlah..dalam setiap air mata, dalam setiap kesedihan..telah Allah aturkan pada kamu kebahagiaan yang tidak mampu kamu impikan..cuma pada kamu aku harapkan..janganlah kamu putus asa pada Allah..tanpa kasih sayng serta rahmat Allah..kamu bukan siapa2..di langit, di bumu dan di alam semesta..duhai hati..cukup2lah kesedihan kamu..tenanglah kamu dalam zikir-zikirmu..

berharaplah..seandainya sungguh dia milikmu..temukan dia dan kamu dalam satu ikatan..semoga antara kamu bahagia dalam kasih sayang Allah..=)