Followers

Sunday, April 24, 2011

bertenang dan masih perlu bertenang

assalamualaikum...

Aku masih mahu menulis, meluahkan rasa yang mencekam dada. Biarlah sibuk dihantui minggu peperiksaan yang menggila. Perperiksaan, ketakutan yang melanda, debaran yang terasa serta perasan dihantui dengan jawapan-jawapan bodoh ku masih terasa. Ah, tiba-tiba aku terasa kerdil, pada usaha yang aku lakukan dan pada rahmat Tuhan ku yang melimpah ruah.

"Allah melapangkan rezeki bagi orang yang dia kehendaki di antara hamba-hamba-NYA dan Dia pula membatasi baginya. Sungguh Allah yang maha mengetahui segala sesuatu." Al-`Ankabut;62


Percaya atau tidak usaha aku jika dibandingkan dengan sahabat-sahabat yang lain amatlah minima, cuma aku berdoa, hee tipikal tipulah semata doa. Sungguh aku bersusaha kemudian bertwakkal tidak salahkan?

Ditemukankan dengan 2 orang examiner baik serta pesakit yang tidak mempunyai masalah yang besar adalah rahmat Allah yang sungguh mempermudahkan jalan ku. Cukup Allah tidak membekukan lidahku ketika ujian lisan serta memberiku ilham sungguh aku begitu bersyukur. Walau ada soalan yang dian tidak berjawab namun Allah menenangkan hati aku. Masih mampu tidur tanpa tangisan, masih mampu membaca ayat-ayat cinta yang Nabi ku tinggalkan. Ah, untung sungguh aku bernama muslim.

Tenang, ya perlu bertenang,

"Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah, sekiranya mereka mengetahui."Al-`Ankabut;41

Allah menenangkan aku, Allhamdulillah berjaya mengawal emosi walau jantung laju bergerak menjadi seolah-olah begitu tenang dan yakin sedangkan perasaan sedang bergolak hebat, bagai Tsunami melanda Jepun. Apa yang perlu aku takutkan, mereka juga manusia, juga hamba Tuhan ku serta Tuhan mereka. Aku meminta pada Tuhan ku, Ya Allah tenangkan lah aku, kerana aku hanya di uji oleh hamba-MU, yang hatinya dipegang oleh MU maka Engkau tenangkanlah hati mereka dan permudahkan lah urusan ku. Bukankah Tuhanku Allah itu maha memberi.

Dan izikan aku, berkongsi ayat penenang dengan kamu. Semoga apa jua keputusan selepas ini aku masih mampu bertenang

Al-Insyirah:-

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
1. bukakah kami telah melapangkan dadamu (Muhammad?).
2. dan Kami telahpun menurunkan beban dari mu.
3.yang memberatkan punggungmu.
4. dan Kami tinggikan sebutan (nama)mu bagimu.
5. Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
6. sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
7. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain)
8.dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.


nota kecil: Subhanallah, sungguh banyak mentera penenang yang indah. Akan ku kongsikan di lain hari InsyaAllah =)

3 comments:

delarocha said...

semoga dipermudahkan

beautiful_rose said...

TENANG YE MOGE DIPERMUDAHKAN URUSAN.SELALULAH DEKATKAN DIRI PADAnYE...

Arm_mj said...

iwan n rose:- xiexie nie..=)