Followers

Thursday, March 17, 2011

pelajaran beharga

bismillilahirahmanirrahim..
assalamualaikum =)

jom2 nak share something..d precious things that i've learn today..=)


ok gmbar di atas xde kene mngena..saja je gatal nak letak..=)

d precious word is: treng teng2..sambil buat muka hepi giler..glowing2 siap ade kelip2 menerangkan word ini..(ini exxegerate ok) =P

"jangan tengok apa yang ada pada diri..tapi tengok apa yang ada di sisi Allah, tengok pada khazanah Allah yang maha luas"

so..macam mana nak aplikasikan ayat ni supaya hati sentiasa ada perkata "la tahzan"

kisahnya begini..ada seorang sahabat..sahabat yang baik..sahabat yang mengerti..berjaya dalam pembelajaran nya..menamatkan ijazah pertama dengan berjaya..walau tidak secemerlang mereka yang lain...

waktu pekerjaan tidak seindah khabar..walaupun sahabat saya ni termasuk dalam mahasiswa yang kerjayanya dalam bidang tersebut terjamin..dengan izin dan jaminan Allah tempat pekerjaan di merata-rata..malangnya..pekerjaan itu menghalang nya untuk solat jemaah..

maka sahabat saya memilih satu kerja yang 360 dgree dari ijazahnya..mengapa..seek for keredhaan Allah katanya..saya mahu solat jemaah..saya mahu jaga solat jemaah saya..i`Allah rezeki Allah maha luas..itu jawapan dia pada saya bila saya bertanya..

Alhamdulillah..
 saya semakin kagum padanya..

berjumpa dengannya pada kesekian kali..setelah hampir setahun kami tidak berjumpa..

"saya berhenti kerja" itu katanya..mengapa..?bukankah kerja itu mnguntungkan kamu..

"saya dapat tawaran sambung belajar untuk master, bawah satu syrikat yang besar sebagai penaja. tapi jangan beritahu orang..saya malu..kerana saya tidak pandai..nanti orang akan bertanya bagaimana saya mendapatkan tajaan itu..sedangkan selama ini pekerjaan saya bukan dalam bidang saya..sedangkan saya dapat peluang sambung belajar ini dalam bidang saya..saya x tahu bagaimana mahu menjawab" itu jwapan nya

maka..saya pun menjawab kembali..

"sahabat, bukankah rezeki itu Allah yang beri?  Allah tidak memilih pada mereka yang pandai untuk Allah beri biasiswa..Allah tidak memilih pada mereka yang kerja dalam bidang yang mereka pelajari untuk menyambung pelajaran sahaja..rezeki Allah itu luas..rezeki kita kan da tertulis..kamu yang mngajar saya ini kan..?"

dia tersenyum..

"arm sambung la belajar..perempuan tak elok keje sampai malam"

ye..kerja kami memerlukan pengorbanan 10 pagi-10mlam..

"arm takut..takut x mampu"

maka katanya

"jangan tengok apa yang ada pada diri..tapi tengok apa yang ada di sisi Allah, tengok pada khazanah Allah yang maha luas"

alhamdulillah saya dikurniakan sahabat yang baik..sahabat yang sempurna..yang mengajar saya erti tawakkal..erti percaya..



4 comments:

JIJI YU said...

tetibe teringat kat mmber aku..

beautiful_rose said...

suka entry ini! =)

ch!natsu said...

nice!!
thanks arm 4 sharing..
thanks jgk buat shbt kamu kerana mengingatkan.. =)

Arm_mj said...

jiji: ntah2 mmbe kte sme x..? haha

beautiful rose: suka jugak! thanks

chinatsu: welcome (^_____^)