Followers

Tuesday, March 29, 2011

Gossiping~~

Dengan nama Allah yang maha pemurah lg maha penyayang..=)

Assalamualaikum..n hai readers~~

Rasullullah pesan.."sampaikanlah ayat ku walau 1 ayat!"


penah tak terjadi kejadian di atas..??

ha..ha..ape..ape..x pernah..?

aee tipu eyh..jujur2..jujur..


owh x pernah gossip..tapi networking..ape2 lah 

Rasulullah menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?" Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!" Kemudian Baginda ditanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan ltu benar?" jawab Baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (pembohongan besar)." (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi).

sapa kata x best mengumpat..?bestt gilerr weih..sapa x best bile kata keburukan orang lain kan..sebab terasa diri kita seolah-olah sempurna kan..padahal realiti x seindah mimpi kan..?


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: "Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

alamak..kalau berkira-kira..banyak nye nak pi mintak maaf kat orang...boleh x nak mintak maaf umum kat sini..sapa2 yang pernah arm mngumpat mintak maaf =P haha

dan lagi satu..disebabkan kita ni manusia yang selalu lupa..mungkin hari ini kita mengata si A..contohnye..eeiii seksinya dia..x malu ke pakai macam tu,macam tu, terbukak sana terbukak sini euwwwww (macam anwar hadi

dan mungkin esok..saat si A da sempurna menutup aurat..giliran kita pula Allah tarik nikmat hidayah nya (nauzubillah) dan kita pula yang berpakaian tetapi telanjang..mahukah..?

hidayah itu milik Allah..kita berusaha untuk mengekalkannya..sapa yang terpilih untuk menerima hidayah Allah itu sgt beruntung..oleh itu mereka-mereka-mereka yang agak2 berada dalam zone selesa kononnya..buangkan sikap riak kamu yang budget cam kamu sempurna..yang budget cam kamu x buat dose (*erggh emo*)..x salahkan kawan dengan semua..?semoga akhlak baik kamu yang Allah pinjamkan bisa mengubah sahabat mu yang masih mencari nilai iman..x salahkan..?x salahkan..?????

ukhuwah itu indah..sebab ape indah..?sebab GO n FIND it URSELF!! haha..

ok..macam rasa nak tulis lagi..tapi..kang madam baca..mdam cakp..ooo thesis mlas nak tulis..so cover2 sket la haha =P

orait sampai sini saja..mucho gracias senorita n ....kerana sudi baca..

weh geng..cam ne ade pngalamn kene balik x mende yang korang umpat org kena sebijik kat muka hangpa..?contohnye cam dlu hangpa duk kata dia cam dugong darat ke..tiba2 sekarang ni hangpa lak cam dugong darat..?(T_T)..owhh mari same2 istighfar..atas kekhilafan diri..moga Allah ampunkan..

p/s: peringatan buat diri yang lupa..huhu

No comments: