Followers

Wednesday, May 18, 2011

pengajaran pensel


ehem,ehem, Assalamualaikum, apa khabar anda..?apa khabar iman anda? eceh! hehe lama tidak menulis panjang-panjang, biasalah kemalasan melanda apabila bahagia di depan rumah. Ok, dari program Success As A Graduate yang lepas-lepas-lepas, hee ada sesuatu yang mahu saya kongsi dari perkongsian Encik Idzhar Jumali.

belajar dari sebatang pensel. Hidup ini kan penuh dengan pelajaran dan pengajaran. Kenal tak pensel..? tuh Incik Pensel kat atas tuh. Oit incik pensel jang buat muke eksen sangat. Hari ni saja je nak upkan ko nye saham sikit. (apekah? beleter dekat pensel)

belajar dari pensel. Ok kat sini aku nak tekankan belajar dari pensel kayu yang ade pemadam dekat belakang tuh, bukan pensel mekanik ke, tekan ke, goncang ke..pensel macam kat atas tuh taw!

1. tidak berguna kalau tidak digunakan.
cuba tengok pensel, kalau duduk dalam kotak, tanpa digunakan, tidak bergunakan..? same as human, kan..? kalau duduk terperap kat rumah, semua benda tak nak buat tak berguna kan..?

2. makin diguna makin pendek.
ye, manusia pun macam itu, makin berusia.makin dekat dengan ajal.

3. ape yang berguna adalah karbon dalam pensel tuh
ya! kualiti karbon tuh yang membezakan pensel, seperti pensel 2B boleh bawak masuk peksa, pensel HB tak boleh sebab tak pekat. Macam manusia, nilai dalam tuh penting. Macam mana, nilai iman dan kualiti insan yang ada dalam hati.

4. pemadam kat belakang tuh
manusia pon sama, boleh padam dosa dengan bertaubat.Allah kan maha pengasih lagi maha penyayang.

5. kalau tumpul boleh di asah
macam tuh la bakat manusia, kalau tumpul, boleh diasah, kalau patah semangat boleh di motivatekan.

da sudah~ cukup..dah abes malas da nie..hee doakan yang terbaik untuk semua!

No comments: