Followers

Monday, November 29, 2010

cerita dyslexia...

Penah x..ade perasaan macam nak tampor org ble korang ajor someone 10x tapi x dpat2 gak..? or..baru ajar semalam..bila soal balik ari ni dah lupa..? kejadian begini biasanya di lalui oleh cekgu2 sekolah or ibu2 yang mengajar anak2 kat rumah..maaf la untuk anak2 yang lambat2 sikit..ok..ape yang anak2 ni akan dapat..?selain daripada di tengking..BODOH!PEMALAS!ASIK MAIN AJE! or paling kene la denda..rotan ke..(tp sekarang ni budak2 manja xdela kene dende cm ktorng dulu huhu)..

ok..x pon penah x korang sendiri rase bebal or boodoh nak mampus time sekolah dulu..rasenye da belajar abes rajin da..tp knapa la asik x taw je bila kena soal ni..asik kene marah sampai fed up belaja..bila asik kene marah lam otak da set..owh malas la nak belajar..belajar pon kene marah..kene denda..kena rotan..asal cekgu tuh x tanya ape maslah ak..

ok..tu dilema dak2 dylexia..(kalo bukn dyslexia mmg patot la kena marah..) tahu tak dylexia tuh ape..? dyslexia tuh adelah learning disability otopon lam bahasa melayunya kesusahan untuk belajar..cara nak kenal kanak2 dyslexia ni adalah..diaorg selalu nampak perkataan terbalik..contohnye..kalo cekgu tuh tulis kat whiteboard BODOH..diaorg akan percept sebagai HODOB..n diaorg akan tulis mcm tu ape yang diaorg nampak tuh..or diaorng selalu tertukar b dan d..so diaorg x boleh nak kaitkan ape yang diaorg belajar..untuk kanak2 ni..bukan nye diaorg cacat..cuma untuk berjaya..kita kena tumpu kat diaorg..jgn marah..ajar pelan2 sebab ni mngkin juga disebabkan oleh motor perception nye disorder..

"TaareZameenPar"--> ni tajuk citer industan yang ceritakan sal dyslexia ni..sirius sdeyh..nanges kot tgk cter ni..haha..ye2 je..tp mmg pon..kadang2 kita x boleh trima..kenapa laa ade org bengap sgt lam dunia ni..tp kita x sedar..setiap manusia tuh Allah ciptakan pasti ditulis sekali rezeki untuk hamba ni..jadi lembab or bodoh macam mana pon seseorg tuh..kita jgn hina..there's something inside each human..kejayaan bukan diukur dari bape tinggi kita belajar..sampai PHD skali pon..tapi kalau akhlak fail..adekah kita dikira berjaya..?

apa definisi berjaya sebenarnya..? nak tahu definisi berjaya..kita kene tahu sebab ape kita hidup dulu..apa objektif kita hidup dalam dunia..?untuk apa..?adekah lahir2 kita da taw..owh nanti ak seorg doktor..so ble ak jadi doktor ak dikira berjaya..yeke..?so apa itu berjaya..?pencapaian apekah yang kita perlu ada untuk digelar seorang yang berjaya..?sijil2 apekah yang perlu kita lampirkan untuk membuktikan kita berjaya..?

kata..hidupku,matiku adalah untuk Allah..apa buktinya..?time kita jumpe TUAN kita yang MAHA AGUNG itu..apa bukti kita nak bg kat ALLAH..nak ckp..oo ALLAH..ak telah berjaya..berjaya dlm hidup yang KAU pinjamkn pada aku..buktinya..lihatlah resume ak..lihatlah sijil2 yang telah ak kumpul..lihatlah..pencapaian ku dalam periksa2 yang telah ak hadapi..

ujian hidup bagaimana rakan..?dalam sibuk kamu mengulangkaji..ingatkah kamu.bahwa kejayaan itu milik Allah..?dalam sibuk kamu dalam kerja mu..ingatkah kamu..tanggngjwabmu pada kedua ibu bapamu..? dalam setiap denyut nafasmu..pernahkah kamu ingat bahawa jantungmu boleh berhenti berdenyut pada bila2 masa..?tahukan kamu terhentinya denyutan jantung mu adalah penamat usiamu..bersediakah kamu menghadapi soalan2 DIA..?berjayakah kamu dalam hidup..?

hidup..bukan sekadar markah pada kertas periksa..jadi untuk mereka yang agak lambat dan tertinggal lamm pelajaran..ingatlah..berusaha!berusaha! dan berusaha! jika rezekimu bukan pada markah yang meletups2..tapi Allah pasti akan memberi ganjaran pada apa yang kamu usahakn..ingat..kita hamba pada Tuhan yang maha Pengasih lg penyayang..kita hamba pada Tuhan yang maha pemurah..ingat sahabat..kita bukan sesiapa untuk menilai hidup org lain :)

No comments: